Het zit d'rop

nog een paar dagen en dan zit het schooljaar 
er voor mijn drie jongens weer op!
Tijd om te gaan freubelen voor de juffen en de meester.

Mijn oog viel deze keer op een paar leuke Engelse Drop-sleutelhangers.

En ze zijn echt zooooooo leuk om te mhaken!
En helemaal niet moeilijk en snel klaar.



Het oorspronkelijke patroon komt van de blog van Henja.



Wat heb je nodig:
Wit en zwart katoengaren
katoengaren in de kleurtjes geel, roze, groen, oranje en/of bruin
haaknaald 2,5 mm
veiligheidsoogjes 4 mm (of je borduurt ze erop)
sleutelhangertje
(textiel)lijm

Begin met 11 lossen.
Haak 10 vasten vanaf de eerste lossen vanaf de haaknaald.
Maak bij de overige toeren steeds gebruikt van een keerlosse.
Haak 9 toeren vasten.
Hecht af en werk de draadjes weg.
Maak 2 lapjes van wit, zwart en een kleur naar keuze.
Op dit punt heb ik de 2 gekleurde lapjes samen gepakt en er alvast een lusje van zo'n 10 vasten aangehaakt. Je kunt dit ook doen als het hele dropje aan elkaar gelijmd is, maar dan kom je wat lastiger door het garen, omdat dit hard is geworden van de lijm. Daarom vind ik het handiger om dit voor het lijmen te doen.
Plaats 2 veiligheidsoogjes aan het eerste witte lapje en borduur een mondje met zwart garen. (maak de oogjes niet vast)
Met een wattenstaafje (of klein kwastje) en blusher maak je blozende wangetjes.
Plaats achter het witte lapje nog een zwarte en een gekleurd lapje, waarbij je de steeltjes van de veiligheidsoogjes door de lapjes drukt. (Let op: de oogjes worden niet vastgemaakte met de bij behorende sluitkapjes) Met een beetje (textiel) lijm plak je deze eerste 3 lapjes aan elkaar vast.
Lijm daarna het tweede gekleurde lapje eraan, daarna de zwarte en tenslotte de witte.
Hang aan het lusje de sleutelhanger en je klusje zit d'rop! 

Ik had nog een paar leuke kleine potjes staan (ooit bij de Action gekocht) 
waar ik lekkere Engelse drop in heb gedaan, 
toepasselijk plaatje erop (van Studio Schatkist)
en klaar was moeders!


Hier zijn de potjes allemaal gevuld en klaar

nu heb ik alleen wat Engelse drop over, 
wat zullen we daar eens mee gaan doen?? 
;-)


PS: geen tijd om dit zelf te mhaken? De sleutelhangers staan ook in m'n webshop!







12 opmerkingen:

  1. Mijn dochter is een juffie, maar zulke leuke sleutelhangers heeft zij nog nooit gekregen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. misschien ziet een mede-moeder-haakster deze wel voorbij komen en krijgt je dochter er volgend jaar eentje ;-)

      Verwijderen
  2. Op FB kwam ik de foto van je tegen, dank je wel voor het leuke patroon en wat een gave potjes zo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk gemaakt! Daar zullen ze blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je. De juffen en meester waren er zeker blij mee (zowel met de sleutelhanger als met de dropjes en het feit dat het schooljaar d'rop zat volgens mij haha ;-)

      Verwijderen
  4. Wat grappig en leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je. ik wordt ook helemaal blij van die guitige oogjes en roze wangetjes ;-)

      Verwijderen
  5. wat ontzettend leuk, deze gaan op mijn to do lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ow ja to-do lijstjes.....mijn to do lijstje wordt ook alleen maar langer. Om de druk wat te verminderen heb ik het maar mijn "want-to-do" lijstje genoemd. ik moet wel 200 jaar worden wil ik het allemaal ooit nog gehaakt krijgen ;-)

      Verwijderen
  6. Dit is weer een leuk bedankje voor de leraren!

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen


Sorry voor alle reclame!!

sorry aan iedereen die mijn blog bezoekt en wordt platgebombardeerd met advertenties. Ik ben echt een nitwit als het aankomt op al die inste...