Sfeerlichtje voor kerst




Dit sfeerlichtje haakte ik in een avondje.

Wat heb je nodig:

katoengaren in de kleuren rood, zwart, wit en goud (of geel)
haaknaald naar keuze (ik gebruikte 4 mm omdat ik expres wat gaatjes in m'n werk wil)
potje met kaarsje of waxinelichtje

Ik heb mijn kaarsjes gehaald bij de Hema, ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren.  Het idee heb ik ooit eens op internet gezien met een kooppatroon van $ 4,50 erbij. Maar dat vind ik echt belachelijk voor zo'n simpel recht-toe-recht-aan patroontje, dus dat heb ik gewoon uit de losse pols gehaakt. Daar komt bij dat er op het internet legio "patroontjes" voor omhaakte potjes te vinden is en deze kleurencombi voor kerst, kun je ook zelf wel verzinnen. Wat ik hieronder beschrijf is dan ook geen patroon maar een werkwijze. Je kunt dit namelijk maken voor elk potje wat je hebt, dus een vast patroon is er niet.      
Ik gebruikte katoen omdat dat beter bestand is tegen de warmte van het kaarsje dan acryl. Acryl zal vast ook wel kunnen, maar ik vond dit persoonlijk een veiliger idee. 

Hoe ga je te werk:
Haak een lossenketting die om het potje past. 
Zorg dat de lossenketting niet te los om het potje zit, want dan gaat het hoesje niet mooi strak komen te zitten. En juist als het hoesje wat strakker zit, komt het licht mooi door de gaatjes heen. Dus liever een wat strakkere ketting dan te los! 

Sluit de lossenketting (let erop dat deze niet gedraaid zit) met een halve vaste.

Haak 1 losse en vervolgens haak je in elke losse (van de lossenketting) een vaste.  Sluit de toer weer met een halve vaste in de eerste vaste.

Haak nu aan het begin van elke nieuwe toer een losse en vervolgens rondom een vaste in elke vaste.

Als je ongeveer halverwege de hoogte van je potje bent, verwissel je van kleur naar zwart. Dit kun je op 2 manieren doen. 

Manier 1: Sluit de rode toer met een halve vaste en hecht opnieuw de zwarte draad aan.  
Manier 2: Na de laatste rode vaste, steek je de naald door de eerste vaste. Nu haal je alleen niet de rode draad op, maar in plaatst daarvan haal je de zwarte draad door. Je maakt de halve vaste hiermee af en daarna ga je verder, dus eerste een losse en vervolgens rondom vasten. 

Ik heb 3 toeren zwart gehaakt.

Vervolgens nog 2 toeren rood en 3 toeren wit.

Het bovenste randje heb ik een schulprandje gehaakt: 3 vasten in 1 vaste, halve vaste in de volgende vaste en dit steeds herhalen. 

Als laatste heb ik met goudkleurig garen (kan ook geel zijn als je geen goud hebt) een soort gespje op de riem gemaakt. 

Draadjes wegwerken en je kerstmanpotje is klaar!

1 opmerking:

  1. leuk die ga ik maken , ik had om het patroon gevraagd maar dit is beter ! dag!

    BeantwoordenVerwijderen


Sorry voor alle reclame!!

sorry aan iedereen die mijn blog bezoekt en wordt platgebombardeerd met advertenties. Ik ben echt een nitwit als het aankomt op al die inste...